Vertrouwenspersonen

Binnen de voetbalvereniging Staphorst zijn Gijs van den Brink en Hennie de Weert actief als vertrouwenspersonen.

Ongewenst gedrag, zoals (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, pesten en discriminatie kan overal voorkomen, dus ook binnen de sport en binnen de vereniging.
Belangrijk is dat leden die dit meemaken ergens terecht kunnen om hun verhaal te doen.

Wanneer iemand contact zoekt met een van de vertrouwenspersonen zal er binnen twee dagen een gesprek plaats vinden. Samen wordt er gekeken waar dit gesprek plaats vindt en wie de melder bij het gesprek aanwezig zou willen hebben vanuit zijn/haar eigen netwerk (bijvoorbeeld ouders).

Taken van de vertrouwenspersoon zijn:

• Eerste opvang van slachtoffers van ongewenst gedrag door overige leden van de vereniging dan wel van personen die in nauwe relatie staan tot de vereniging;
  • Aanspreekpunt voor leden, donateurs, ouders, vrijwilligers en werknemers van de vereniging voor problemen binnen en eventueel buiten de vereniging die te maken hebben met ongewenst gedrag;
  • Begeleiding van de melder van ongewenst gedrag in het verdere verloop van de melding;
  • Bemiddeling naar aanleiding van de melding;
  • Beantwoording van vragen en verwijzing naar hulpinstanties;
  • Anonieme registratie van meldingen en jaarlijkse (anonieme) rapportage aan het bestuur van de vereniging;
  • Gevraagd en ongevraagd adviezen en aanbevelingen verstrekken aan het bestuur van de vereniging ter voorkoming van ongewenst gedrag.

Vertrouwelijkheid

De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Alle meldingen worden vertrouwelijk behandeld. Dat betekent dat hier alleen met derden over gesproken wordt met toestemming van de melder.
Wanneer er sprake is van (verdenking) van misdrijven zal de vertrouwenspersoon ook zonder toestemming van de melder de politie of een andere geëigende instantie inschakelen zonder daarbij melding te maken van de naam van de melder.

Wilt u contact met een van de vertrouwenspersonen dan staan hieronder de contactgegevens:

Hennie de Weert

Gijs van den Brink